Ik ben er klaar mee. Helemaal klaar. De Tweede Wereldoorlog, daar wil ik geen zak meer over horen. Ik weet het ondertussen wel: Duitsers slecht, Amerika goed en Joden zielig. Allemaal de schuld van een gepassioneerd speecher met een bloksnor. Zo. Samengevat. Ik kan dat. Voltooid verleden tijd. Die meneer van de GristenUnie kan met zijn oude koe; het wetsvoorstel om Holocaustontkenning strafbaar te stellen, derhalve de boom in. Bovendien lijkt het goedverdoemme wel een overhoring: “Welke historische gebeurtenis staat onomstotelijk vast?”. Bij fout beantwoorden krijgt men een strafblad. Strafregels zijn er niets bij.
Nu even hak-tak naar de recente ophef over de ID-kaart, ook zo’n gewraakte nazi-uitvinding. Een meneer vond het onterecht om te moeten betalen voor een verplichte Ausweiss. Hij werd in het gelijk gesteld. Als de overheid iets verplicht stelt, dan dient zij ervoor te zorgen dat de burger er aan kan voldoen. Passen we dit toe op de Holocaust, dan wordt het interessant; de overheid stelt ditmaal verplicht dat de Holocaust waar is. Als het strafbaar wordt gesteld dat iemand die, om welke domme reden dan ook, er niet in gelooft dan moet je als overheid ook zorg ervoor dragen dat onderwijs adequaat is en niemand, maar dan ook niemand, het niet kan weten of er aan kan twijfelen. Het moet er letterlijk ingestampt worden.
Is dat momenteel wel haalbaar? En straks in de verre toekomst? Er zijn immers momenteel al genoeg kinderen die niet eens weten wie Hitler was, laat staan wat een Holocaust is. Het is al reuzeknap als ze überhaupt nog weten in welke eeuw de Tweede Wereldoorlog plaats heeft gevonden. Van hen verlangen dat ze ook nog eens weten welk uniek historisch feit in de gehele geschiedenis van de gehele aardkloot je absoluut nooit mag ontkennen is een onmogelijkheid. Bovendien interesseert het de nieuwe generaties ook geen ene fuck, excusez les mot. Ze leven nu, niet toen. Misschien hebben ze nog wel gelijk ook.
Zonder enig historisch besef kijkt de jeugd naar de televisie en ziet hoe een Joodse Staat Gazanezen platbombardeert. Enerzijds zien ze stenengooiende leeftijdsgenoten en aan de andere kant een tank met mannen die met scherp schieten. Partij kiezen is niet moeilijk, de strijd is immers oneerlijk. Instinctief kiest het kind voor de underdog. Samen praten ze over de gemene Joden en de arme Palestijnen. Opkomen voor de zwakkeren, dat hebben ze van huis uit meegekregen.
Stel dat er vervolgens toevallig een docent langskomt die hen meedeelt dat ze, gelet op de historie, niets anders dan pro-Israel kunnen zijn, dan is het logisch dat de kinderen er niets van snappen. Ze zagen toch wat ze zagen? Liegen de beelden? Het groepje kinderen protesteert hevig. De docent is echter onverbiddelijk. Ze worden meegenomen naar een klaslokaal en blootgesteld aan uren gruwelijk beeldmateriaal uit lang vervlogen tijden. Tot besluit deelt de docent mee dat, als je Joden niet ten alle tijde als slachtoffer ziet, je praktisch medeplichtig bent aan de verschrikkingen van de Holocaust en een vieze antisemiet. De kids, in shock, gaan vervolgens verdrietig en bang naar huis. Het eeuwig schuldgevoel is ingeprent. De mond gesnoerd. Kritiek vermoord.





158 Reaguursels
Heb ik ‘m? Lezen ga ik zo doen. Zeker weten.
Tja je hebt een goed punt @kromst maar moeten we dan alles maar loslaten? Oorlog is gewoon ruk… En of dat nu hier is of daar, het klopt niet en is oneerlijk, je wint er geen zak mee…. Het kost alleen…
@Whisper | 14-09-11 | 18:01
Ja je hebt m :p
11 September bijvoorbeeld op de netvlies over de wereld ingebrand.
Uiteraard veroordeel ik laffe daden, maar eenzijdige media geven ook geen compleet beeld.
Alle volkeren zijn ergens schuldig aan.Wreken blijft bloedbaden geven.
In dat kader zijn vrouwen zelfs het meest vervolgd..en minder moordlustig of gevaarlijk te noemen.
Uiteraard verwacht ik van de mannen eeuwige schuldgevoel erover..
U mag hier alvast een begin maken op deze medium uw verontschuldigingen als man aan te bieden..
Ik wacht af..
Wau wau wau
en U hebT er nix aan gelogen …
@FeeX | 14-09-11 | 18:30
Hadden we camera’s en ander digit.opname apparatuur inde/tijdens voorenvlak na de ‘Holocaust dan hadden we ook met die beelden opgescheept gebleven …
Alle volkeren zijn ergens schuldig aan.Wreken blijft bloedbaden geven.
In dat kader zijn vrouwen zelfs het meest vervolgd..en minder moordlustig of gevaarlijk te noemen.
FeeX | 14-09-11 | 18:30
Yaiyeeks!
Meent U dit nou werkelijk? Alleen een vrouw weet de pijn van het baren, zogen en loslaten ….
de pijn van het baren, zogen en loslaten …. is al een argument opzich om de buurvrouw van háár man te ontdoen …
Hele volksstammenoorlogen zijn zo begonnen mind you.
@Centauri | 14-09-11 | 18:36
Zoals gezegd, oorlog is gewoon ruk… Of het nu vroeger was of nu… Het gaat echt nergens over… Macht misbruik en waarom? Wat heb je er uiteindelijk aan… Groeperingen of rassen uitmoorden…. Vaak ook nog gerelateerd aan godsdienst eh wat zeg ik, bijna altijd daaraan gerelateerd
Je redeneert niet krom Kromst, bravo.
@ Centauri.
Ja, maar dan is de afstomping ook groter, of het hersenspoeleffect ook duidelijker.
De Media maakt emotie tot collectieve emotie.
Ik wacht nog steeds op schamende mannen die zich excuseren voor de hexenverbrandingen in Europa..
and so right on the Topic:
nog maar ff een herhalio van twit.
Ik keek de f*cking dood in de oogen … en de leraar keek terug!
Duh ….
@FeeX | 14-09-11 | 18:44
Heel gek he? maar een of ander oerinstinct zegT mij dat ik schrijven moet:
kun je een beebie baren dan ben je ook in staat het te doden …
Gek He?
Zolang de Holocaust op vmbo-scholen in grote steden niet of nauwelijks wordt gedoceerd, zullen er kinderen blijven bestaan die denken dat Auschwitz een pretpark was.
http://bit.ly/c4rt41
De deportatie van moslims door Nederlandse militairen wordt stelselmatig in de doofpot gestopt, terwijl het ontkennen van de holocaust strafbaar is.
Mooie boel is dat.
@drs. Nee | 14-09-11 | 18:51
Ach kom nou, kinderen worden vanaf hun geboorte doodgegooid met info over WOII. Als ze het dan nog niet weten, heeft dat niks met educatie te maken, maar hebben ze eerder een KNO-arts nodig.
Persoonlijk vind ik het een slechte zaak dat de kennis van de immense ellende en misère die een oorlog met zicht meebrengt verdwijnt. Het is logisch omdat er steeds minder mensen zijn die WO II hebben meegemaakt. Kwalijk omdat de verhalen van eenieder die de oorlog heeft overleefd alle hetzelfde vertellen: DIT NOOIT MEER!!
Het besef van het waarom nooit meer, verdwijnt met de overlevenden van WO II mee in het graf en daarmee verdwijnt mogelijk ook de drempel om ooit weer een oorlog te beginnen (geen weet van waar men aan begint).
Oorlog is iets dat niemand wil. Mijn opa en mijn ouders hebben mij verhalen verteld over angst, bombardementen, honger en doodsbedreiging die er diep inhakken en doen huiveren. En zij zijn niet eens Joods. De verhalen van de Joodse overlevenden zijn vele malen schokkender. Iedereen zou deze verhalen uit overlevering moeten kennen en horen om te beseffen dat zoiets inderdaad nooit meer mag gebeuren. Kennis over de oorlog en de boodschap dat oorlog hoe dan ook moet worden voorkomen, zou wat mij betreft een vast onderdeel van het onderwijspakket mogen/moeten zijn.
Ik sleep toch ook even de Gaza kwestie en Israël erbij. De overgrote meerderheid van de gewone burgers en de kinderen daar wil gewoon vrede. Dat zij dat willen zou ons ook iets moeten zeggen… Juist omdat de Gaza-kwestie voor zoveel haat en tweedeling in de wereld zorgt.
Op dit moment wordt WO II echter misbruikt door linkse propagandisten zoals Fransisco van Jole en Adriaan Soeterbroek met zijn cartoons die zij en anderen die Wilders afbeelden als nazi en Wilders en PVV stemmers afdoen als fascisten.
Het allerergste is dat zaken volledig worden omgedraaid door te zeggen dat de moslims de nieuwe Joden zijn. Dit is niet alleen pertinente onzin het is ook nog een een omgedraaid verhaal. De moslims beledigen, bedreigen en discrimineren nog altijd in ernstige mate de Joden (wereldwijd). De “daders” worden door deze verdraaiing van feiten neergezet als slachtoffers… Te ziek voor woorden werkelijk.
En het allerergste is: het is pure haatzaaierij. Een heel gevaarlijke haatzaaierij.
@ Centauri.. Je eigen kind?
Het is wel een deel van jezelf, uit jezelf.
Ik denk eerder dat vrouwen om deze redenen juist minder snel doden.
Alhoewel vrouwlijke massamoordenaars vrijwel een onbekend begrip zijn, zijn er wel veel kersverse moeders die meermalen hun pasgeborene doden.
Maar van nature doden moederdieren hun kinderen niet zonder reden.
Ze vechten als leeuwen voor hun jongen.http://www.youtube.com/watch?v=GRpUCUu-dfc
@Doenormaal | 14-09-11 | 18:57
Vind je moslims en andere asielzoekers die in hun eigen land vervolgd worden en daardoor naar ons land vluchten dan niet net zo zielig als de joden…?
@Bakito | 14-09-11 | 19:03
Goeie vraag.
@ Doe normaal.
Uiteraard is het goed te beseffen dat er onderdrukking is, en oorlog te voorkomen.
Maar intussen gaan er miljoenen om in massavernietiging, meer dan in de zorg.
Er zijn misschien wel honderd oorlogen nu gaande over de hele wereld.
Bizar is dat je bv pensioen investeerd in defensie, dus wij min
of meer ervan profiteren in de wapenwedloop.
De mens is nu hongerig van aard.
“Passen we dit toe op de Holocaust…”
Fout! Nu doe je precies waar je zo’n hekel aan hebt.
Jammer.
@Bakito | 14-09-11 | 19:03
Iedereen die wordt vervolgd of gediscrimineerd op basis van huidskleur, ras, sekse of vanwege iemands inzet (strijd) voor democratie en/of vrijheid is onacceptabel. Mensen wier leven om (een van) deze redenen in gevaar is moeten worden geholpen.
@FeeX | 14-09-11 | 19:08
Oorlog is primitief en niemand wil het. Daarom is kennis over de onnoemelijke ellende die een oorlog met zich meebrengt zo ontzettend belangrijk.
@FeeX | 14-09-11 | 19:01
Daar heeft u wel een punt.
en hoevaak kom ik het tegen dat veeuls te jonge kindjes afgestaan worden aan de kresj …. (*)
Gaat er dan echt geen druppeltje leeuwinnenbloed koken? Nee misschien heeft U gelijk! De maatschappij (lees: ‘het arbeisethos) verlangt de jonge moeder weer aan de desk ….
Hoeveel stukjes dood op één dag wilt U beleven dan?
@Doenormaal | 14-09-11 | 19:11
Ik weet errug weinig van de JappenOorlog en dit wil ik nu wel zo houden ….
@Centauri | 14-09-11 | 19:13
Eerste Golfoorlog dan?
@Doenormaal | 14-09-11 | 19:09
Ook sjiieten die door soennieten worden vervolgd?
Of andersom natuurlijk, ik wil niet discrimineren…
moet natuurlijk arbeid-ethos zijn
@BeunDeHaas | 14-09-11 | 19:14
been there. Done That sir.
@Centauri | 14-09-11 | 19:13
Met goede reden inderdaad. Je weet nu al dat een en al ellende en vreselijke verhalen te horen gaat krijgen.
“Als je er niet over wil horen moet je er al helemaal niet aan beginnen.” Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.
Wel net een nieuwe spreuk bedacht. Even patent aanvragen…
Ik kan me ook nog her-inneren toen de eerste blauwebaretten naar libanon gingen.
WTF? we wisten niet wat ons overkwam ….
@Doenormaal | 14-09-11 | 19:18
vertel eens:
Uw spreuk dan he?
@,Doe normaal.
Om niet te vergeten, maar wordt ook gebruikt om te wéten hoe je ze zover kunt krijgen, óm oorlog te voeren.
Een dictator bereidt zich ook voor om terreur te zaaien, en weet ook hoe dit te doen.
Ik hoef geen lifebeelden te zien om de gruwelijkheid van oorlog te bevestigen.
Ik geloof zo wel dat mensen vreselijk kunnen lijden, zonder oorlog ook wel.
Wel ben ik blij dat ik in Nl woon en geboren ben, dat zeker.
@Bakito | 14-09-11 | 19:14
Dat worden er wel een beetje heel erg veel dan he. Dat is wel het probleem… Je kan nou eenmaal niet de hele wereld opvangen en/of helpen. Maar ik hoef je desondanks vast niet te vertellen over de enorme aantallen Somalische asielzoekers en de vluchtelingen uit Burundi en Rwanda. Lampedusa rings a bell?
Hulp bieden ter plaatse is gelukkig ook nog een optie :)
@Doenormaal | 14-09-11 | 19:21
Dus jij zou geen zes miljoen joden onderdak bieden, want dat zijn er teveel…?
@FeeX | 14-09-11 | 19:20
En daarom ben ik een enorm voorstander van educatie op het gebied van oorlogsellende, waarbij ook voorbeelden worden gegeven van propaganda. Zodat iedereen goed is voorgelicht en propaganda bij deze goed voorgelichte mensen dus hopelijk niet werkt.
@ Centauri.
Ik heb de mijne lang en zelf gevoed.
Ben aan het werk gegaan tijdens hun schoolperiode.
Pas toen ik alleenstaand werd, moest ik dus wel veel werken om in onderhoud te voorzien.
Gevolg ontevreden kids die bij Pa wonen.
Blingbling, ping ping.
Welkom to the world of material and possesion.
Ik verlang naar de tijd dat ik nog mocht dromen.
De ChristenUnie is een foute Gutmenschpartij.
De gutmensch en de MSM hebben de situatie gekweekt.
Dat los je nu niet op, met 1 wetsvoorstel.
Ik ben echter wel vóór het wetsvoorstel, met de toevoeging
dat ook de Armeense genocide niet mag worden ontkend.
Kunnen we kereltje Pechtold meteen plaatsen waar hij hoort;
Koude cel, op water en brood.
Oh nee, in Nederland kennen we zo’n cel niet.
@ Doe normaal.
Tja.. wanneer is het propaganda? en wanneer zet het de situatie goed neer.
Er zijn altijd minstens 2 kanten te belichten.
In de oorlog is geen duidelijk zwart/wit.
Al zie je dat wel in de geschiedenisboeken.
Vooral grijs.
Ik denk hoop dat ik in een oorlog een held mag zijn, maar wellicht om te overleven dat ik andere keuzen maak.
Dat kan ik vanachter toetsenbord niet oordelen.
Ojee, de compleet irrelevante Pechtold wordt er weer eens aan de haren bijgesleept.
*de floef tegen de kwukkerd sjuust*
Laters!
@Bakito | 14-09-11 | 19:24
Misschien is het een beter idee om ervoor te zorgen dat iedereen in vrede kan leven niet? Met sancties en politieke pressie de agressor proberen te beteugelen. Wanneer het gevaar of de dreiging te groot wordt is het misschien wel beter om daar hard tegen op te treden om erger te voorkomen. En als je het over Israël hebt. Ik kan je daar mijn persoonlijke mening (van een idealist) wel over geven. Ik heb nooit maar dan ook nooit gesnapt dat er zoveel haat in de wereld is dat mensen elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Juist voor de Joden (of welk ander volk dan ook) dat zoveel vervolgd is en zelf gepoogd is uit te roeien, verdient het om een plek op deze aarde te hebben waar zij in vrede kunnen leven. Compassie en begrip zou op zijn plaats zijn maar het enige dat de Palestijnen en alle landen om Israël heen kunnen is hen bedreigen, Israël niet erkennen etc.
Mijns inziens zegt deze houding van de Palestijnen alles over de afgunstige, kortzichtige, kleinzielige en niet bepaald altruïstische aard van de mens. Beschamend. Dus om een antwoord te geven op je vraag. Vluchtelingen verdienen ergens een plek ja ;) En daar zullen anderen wat voor in moeten leveren. En daar mogen ze dan ook best weer iets voor terug hebben. Elkaar het licht in de ogen gunnen kan alleen maar een win win situatie opleveren.
@Bakito | 14-09-11 | 18:54
Je hebt het niet meegekregen, dat geschiedenisleraren in metname grote steden, geen onderwijs meer kúnnen geven met betrekking tot de holocaust als een groot deel van de kindertjes islamitisch is?
Omdat men in islamitische kringen de holocaust ontkent.
Kinderen van nu, worden dus niet meer ‘doodgegooid’ met info over de tweedewereldoorlog.
Bovendien is 5 mei de dag dat we ‘de vrijheid in de wereld’ vieren. En 4 mei de dag dat we ‘alle oorlogslachtoffers in de wereld’ herdenken.
Waar de neuk is de tweedewereldoorlog gebleven?
@Doenormaal | 14-09-11 | 19:36
Goed idee!
@Blondemevrouw | 14-09-11 | 19:38
Misschien wordt eens tijd om met een schone lei te beginnen, zonder telkens angst te zaaien met het concept oorlog. Zo wordt het namelijk in stand gehouden als cultuurverschijnsel…
*nu echt de roboeterd in de sjikfloef bungt*
Ik heb niet altijd het idee dat de échte vluchteling de mogelijkheid heeft om bij een vliegveld te komen, of een halve wereldreis te financieren.
Na de tweede wereldoorlog ging er ook een spoor van Nazi’s naar Brazilië en andere gebieden.
Ik heb nog steeds het ouderwetse beeld van opgejaagde,lopende uitgeputte mensen als ik aan een vluchteling denk.
Bij de Ind zijn er ook veel die op de vliegtuig worden gezet, een Europaasielrondje maken en weer terug blijven komen in luxe vliegtuigen.
Dat is vaker het geval dan dat ze gezinnen verscheuren of doodzieke kinderen van bed lichtenbeeld (dat niet eens mag vliegen in deze toestand)
@Bakito | 14-09-11 | 19:46
Hoe had je dat in gedachten?? Met een schone lei beginnen???
@Centauri | 14-09-11 | 19:19
Dat is hetgeen tussen aanhalingstekens staat. In reactie op jouw niet willen horen over de Jappenoorlog. Ergens geef ik je ook wel gelijk omdat dat niet direct tot onze eigen historie behoort. Maar toch ;)
@Bakito | 14-09-11 | 19:46
Door de oorlog te herdenken, wordt geenszins een cultuurverschijnsel in stand gehouden, noch haatgezaaid.
De EUSSR is gekweekt, om oorlog te voorkomen.
Iedereen gelijk.
Iedereen hetzelfde.
Geen reden tot oorlog.
Etnocide.
Eenheidsworst.
De in Europa wonende burgers,
zijn de nieuwe Russen.
(En nee, de miljarden moslims,
zijn niet de nieuwe (13 miljoen) Joden)
Men had echter geen rekening gehouden met het internet.
Nu gaat het megalomane project ten onder.
Al zal het de economie tijdelijk kosten,
het is het beste dat ons overkomen kan.
Weg met de euro, weg met de EUSSR.
Dat de gutmensch al meer dan een decennium werkt aan het wegdrukken van de herinnering aan WOII, werpt nu zn vruchten af.
Bovendien: dat herdenken van die Joduh, is dat nie kwetsond voor die moslims dan?
nog nooit zo over nagedacht eigenlijk… ben het niet overal mee eens maar dat is gelukkig nog niet strafbaar
Goed stuk , wellicht het beste stuk wat ik ooit op deze site heb gelezen.
Moest even wennen aan het begin, maar de perfecte nuance hierop volgend maakt dat het een kloppend verhaal is.
Dat het een nadenker voor velen is lijkt me duidelijk, Gaza en Israel. 1 ding vergeet je en dat is dat er vanuit een Christelijk oogpunt altijd partij gekozen dient te worden voor Israel. Dus niet alleen de docent leert je dit aan, maar ook elke gelovige.
Laat ik nou geloven, maar toch mijn twijfels hebben over het tegenwoordige Israel. Durft het bijna niet te zeggen, maar denk dat je gelijk heb hoor :-)
Maar 1 ding mag nooit vergeten worden en dat is het verderfelijke van die oorlog. Als je niet naar ras of soort kijkt is er gewoon iets dramatisch gebeurd. Dit mag nooit meer gebeuren toch ?
Daarom moet er voorlichting zijn , voorlichting in de trant van domme mensen die dit gedaan hebben bij andere mensen. En als we nou eens niet 1 groep (de Joden) noemen , maar gewoon deze ook als mensen bestempelen dan komen de Zigeuners, Homo’s en gehandicapten ook tot hun recht.
Het eeuwig schuldgevoel is ingeprent. De mond gesnoerd. Kritiek vermoord.
Geschiedenis is historie, geweest en gedaan. De historie is iets waarvan geleerd behoort te worden. Niet iets van waaruit dogma’s behoren te worden onderhouden. Je heb dan ook gelijk Kromst. Want welk kind in volledige vrijheid opgevoed begrijpt hoe de ‘índeling’ van deze wereld is ontstaan. Welk onbevangen kind begrijpt waarom er partij gekozen is. Welk kind kan zoiets bevatten.
Kinderen hebben en krijgen de toekomst van ons. Een fraaie..vol met haat.
Man, man, wat slecht geschreven. Ik begrijp de intentie en provocatie…, maar dit kan beter…
Zo zeg. Orde van de dag.
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik van het voorstel van die CU meneer geen weet had. Maar het “dwingende” aspect dat van dit voorstel uitgaat staat onomstotelijk vast, althans wat mij betreft. Ik vind het ridicuul.
Wat betreft de kwestie die @kromst aan de kaak stelt, namelijk die van Israël en Gaza, daarover vind ik het bijzonder lastig een uitspraak te doen.
Waar ik wel wat over wil zeggen is dat het stuk ‘Orde van de dag’ als titel heeft meegekregen. En dat vind ik veelzeggend met het oog op de rest van het stuk. Want naast de problematiek rondom het Joodse volk, spelen er natuurlijk nog vele andere kwesties waarin mensen met de nek worden aangekeken, na- danwel opgejaagd en in het spreekwoordelijke verdomhoekje worden gedrukt.
Daar zou, vind ik, meer aandacht voor moeten zijn / komen. Niet alles kan en hoeft te worden opgehangen aan het al dan niet hebben van historisch besef (lees WOII).
Ik denk dat herinvoering van het vak maatschappijleer, zoals dat vroeger werd onderwezen bovendien geen overbodige luxe zou zijn. Met het snoeren van monden en vermoorden van kritiek komen we niet verder. Integendeel.
Maar goed. Ik ben helaas niet zo’n begenadigd schrijver. Dit is dan ook maar just an opinion. Mine.
En nu ga ik ff de plemps lezen. En ff naar de BlueBird kijk0n. Dat ook.
End the unjust Jewish occupation of Muslim land (via @Percolator_HNJ): http://twitpic.com/6h2hmb
@FeeX | 14-09-11 | 19:28
Ja.
@brutus68 | 14-09-11 | 20:12
Welke provocatie?
@@Plaspil | 14-09-11 | 20:03
Mooie comment. Mooie comment.
@kromst: Hoe zie jij dit eigenlijk zelf? Want ik vind het lastig om de essentie die jij wil duiden er goed uit te kunnen filteren?
Snap je wat ik bedoel of vind je het een non-vraag?
@kromst: Of ga je dat nog even fijn voor je houden? :)
Waar is iedereen? Het laatste is toch nog niet gezegd?
@Whisper
Oke. Je hebt gelijk. Ik kan het helaas niet beter verwoorden dan: http://www.youtube.com/watch?v=xPx5r35Aymc . Kinderen weten wat oorlog is, zonder voorkauwen. Ze weten wat belangrijk is, zonder voorkauwen. Ze zien de toekomst positief, totdat we gaan voorkauwen.
@Whisper | 14-09-11 | 20:49
Thnx , ik vrees overigens dat de meeste voetbal zitten te kijken, Ik ben daar niet zo van of er moet een echte club spelen.
@Whisper | 14-09-11 | 21:42
Ik denk dat iedereen voetbal zit te kijken. En wat ook goed zou kunnen is dat erbij dit stuk wat meer inhoud komt kijken i.p.v. de gebruikelijke you tube bagger die hier regelmatig geplemt
wordt. Maar dat vind ik dan weer.
@Kromst | 14-09-11 | 21:47
Mijn vra(a)g(en) heb ik geenszins gesteld met de intentie om “gelijk” te krijgen. Ik heb op je stuk gereageerd omdat het me intrigeerde en ik het moeilijk vond om er een vinger tussen te krijgen. Zoveel heb je misschien ook wel kunnen opmaken uit mijn initiële comment (20:31, niet de FiPo..:)).
Ik ben er stil van. Weer, mag ik wel zeggen want het is lang geleden dat ik dit heb gezien. Ik studeerde nog.
Ik begrijp nu je afsluitende zin wat beter. De mond gesnoerd. Kritiek vermoord.
Ik waardeer je reactie. En ik hoop dat je begrijpt dat ik moeite had om de essentie te vinden. Dat ligt niet aan jou. Dat moet ik bij mezelf zoeken. En dat zal ik dan ook doen.
Verder:
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed of ik het me je eens ben dat kinderen de toekomst positief zien, totdat we gaan voorkauwen. Ik hoop het van harte. Dat zeker. Maar ik vraag het me wel af. Er is een dagelijkse stortvloed van ellende die over ze wordt heengestrooid. Tsja. Postief nieuws is geen nieuws. Zo wordt er door de goegemeente over gedacht, toch?
En vanuit dat gevoel schreef ik dat het, naar mijn mening, goed zou zijn om bijvoorbeeld een vak als maatschappijleer hoger op de onderwijs agenda te zetten. De jeugd is mondig vandaag de dag, maar de essentie wordt node gemist, hoewel dat niet in alle gevallen geldt, natuurlijk. Maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik probeer te zeggen.
Helaas moet ik, denk ik samen met jou, en wellicht anderen, constateren dat we zo’n 19 jaar verder zijn en er eigenlijk niets is veranderd. De “6 minutes that shut-up the world” Het zou verplichte kost moeten zijn voor eenieder. En misschien wel met name voor de mensen die aan het roer staan. En dan weet jij wel wie ik bedoel. Toch? Zou men er maar naar durven handelen. Egoïsme is een groot goed (of gemeengoed) vandaag de dag.
@kromst. Ik schrijf misschien niet altijd even helder. Lees daar doorheen s.v.p.
Ik neem mijn pet voor je af. Kudo voor jou.
@@Plaspil | 14-09-11 | 22:02
Haha. Duidelijk. Maar ik reageer er niet op. :)) Zit jij ook op de Blue Bird? Ik ben Fluister1DR aldaar.
@napule | 14-09-11 | 22:09
En dat is je goed recht. Dat je dat vind.
Hoi trouwens. Ik heb je wel eens eerder gelezen, maar nog nooit gesproken, so to speak.
Wat vindt jij ervan? Van het stuk?
@Whisper
Wij begrijpen elkaar.
@Kromst | 14-09-11 | 22:24
Dat doet mij dan weer deugd. :)
@Whisper | 14-09-11 | 22:18
Een beetje van de hak op de tak. Heel veel willen zeggen en het dan omschrijven is altijd lastig, maar hij/zij heeft wel een stukje geschreven dat is altijd okee. Wat WO II betreft moet men denk ik opletten dat je geen Holocaust-industrie krijgt is een goed boekje overgeschreven (Norman Finkelstein) wat niet wegneemt dat je wel moet blijven vertellen waar de mens toe in staat is. Was het overigens Woody Allen niet die zich verbaasde dat dit niet vaker was gebeurt. Het strafbaar stellen van de Holocaust ontkenning is in mijn opinie niet nodig, ik vind dat je dat moet kunnen zeggen. Wat mij meer zorgen baart, heeft er zijlings mee te maken, zijn de uitspraken van R. Erdogan richting Israel.
Hebben ze ‘m al te pakken?
@napule | 14-09-11 | 22:30
Helder. Finkelstein ken ik niet. Zal het eens proberen te lezen. Hoe heet het?
En ja, dat was idd Woody Allen.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de uitspraken van Erdogan niet 1-2-3 kan reproduceren. Dus die moet je ff van me tegoed houden.
@Whisper | 14-09-11 | 22:37
Norman Finkelstein- De Holocaust Industrie
Bespiegelingen over de exploitatie van het joodse lijden.
Zeg Whisper, waar ik wel benieuwd naar ben is wat vindt jij nu van deze site en de onderwerpen die men aanhaalt? Gewoon nieuwsgierig.
Even druk met kinderen en puberende zoon, en broodtrommels vullen dus helaas moet ik deze site verlaten .. laterzzzzzzz
Twitter dat niet werkt, daar ben ik pas klaar mee.
@napule | 14-09-11 | 22:50
Ik vind deze site een verrijking. Ik begrijp jouw eerdere reactie wel hoor. Over OffT en Youtube plemps etc. Maar ik lees hier doorgaans met veel plezier.
Voor jouw info: ik ben er zo een die zich regelmatig schuldig maakt aan OffT en plempjes van de jij-buis.
Ik weet ook dat er inmiddels over gedacht wordt door de @redactie om een manier te vinden om het OffT gepraat wat te beteugelen. Maar dat is een lastige opgave. En dan verwijs ik gemakshalve even naar GS. (Sorry @redactie!).
Ik vind het mooi dat in feite iedereen hier een mogelijkheid heeft / geboden krijgt om op het podium te stappen.
Maar ik ben, hoewel nog niet zo heel erg lang, een fervent liefhebber van DR.
En de learning-cycle is on going. Ik ken niemand hier persoonlijk (IRL) maar dit is een initiatief dat waardering en steun verdiend. Maar goed. Dat vind ik.
Jij dan? Ik meen me te herinneren dat jij ook werd aangespoord om hier gewoon te komen, ondanks je aanvankelijke twijfel. Dat had iets van doen met het, in jouw ogen, niet afdoende beheersen van de taal.
Ik zie er niemand over vallen. En anders wordt je geholpen in plaats van geschoren zoals je elder nog wel eens ziet gebeuren.
twitter plat?
Haha haaha ha ha
*zucht* ik twitter een keertje en dan gaan die down.
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:10
Bij Oe ook al?
@Centauri | 14-09-11 | 23:13
Ja, het doet niets.
@Whisper | 14-09-11 | 21:42
hola ik ben daar!
@Centauri | 14-09-11 | 23:13
En ik mijn fix nodig.
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:14
hoe kan dat nou. It was a solide stukje sjesjaale omgang ,….
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:15
ik doe de ketelgranen lekkah lekkah
ik doeT ook geen oFFT meer.
Huh?
@magikdat | 14-09-11 | 18:42
Ik hebT van horen vertellen dat het hierdaarnamaals ‘vleugels geeft ….
@Whisper | 14-09-11 | 23:11
Mooi geschreven.
Avé!
@Centauri | 14-09-11 | 23:15
Ik ben hier. En ook daar. Hebben jullie troubles met de vogel?
@Centauri | 14-09-11 | 23:16
Ik ga nu emotie-eten. Chips en zo.
@Whisper | 14-09-11 | 23:21
@Bakito | 14-09-11 | 23:20
Ik word gecensureerd op twitter!
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:22
Je hebt vandaag al genoeg gepost.
Offt@Whisper | 14-09-11 | 23:11
Dat Offt dat maakt mij niet eens wat uit hoef ik niet aan te klikken die you tube linkjes. Ik vind het vaak k.. muziek geeft niet, Die taal blijft een probleem Nederlands is echt een hele moeilijke taal om te leren. Wat ik alleen jammer vindt is dat er zeer snel afgeweken wordt van het onderwerp. Dat is alles. Maar om zo een blog te beginnen vindt ik ook wel weer klasse. Bij fouten mag iedereen corrigeren leer ik van alleen niet op de GS wijze.
@Centauri | 14-09-11 | 23:20
Die hebben Red-bull gedronken. Je weet toch?
Maar eh. Heb je die speech gezien die @kromst heeft geplempt? Zie zijn comment van 21:47. Ik was wel weer ff speechless.
@Bakito | 14-09-11 | 23:24
;)
Ik heb nog genoeg onzin die ik graag wil bezorgen.
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:22
Why? Zit je in #jail?
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:25
Maar hoezo gecensureerd?
@Whisper | 14-09-11 | 23:26
@Bakito | 14-09-11 | 23:26
Nee, ik krijg de site hier niet meer geopend.
Niet in Chrome, niet in IE en niet in tweetdeck.
@napule | 14-09-11 | 23:25
Nou. Ik heb anders geen enkele moeite om te begrijpen wat je schrijft / zegt. En ja, over dat afwijken.. dat is dus wat de redactie hier ook bezighoudt.
Waar kom je oorspronkelijk vandaan dan? Of is dat een vraag te ver / veel?
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:28
Firefox? Hedde al reboot gedaan? Bij mij hielp dat gisteren.
Guus, DeRea en pown denkT ik zomaar ook
@Centauri | 14-09-11 | 23:31
Wat is daarmee dan?
Hebben ze dan toch die verkeerde serverT uitgezet. Welk exotisch gerecht moet ik nu weer leren eten dan?
@Whisper | 14-09-11 | 23:29
Ik heb geen FF, maar ik zie niet in wat voor goeds dat doen als Chrome en IE niet werken.
Rebooten heb ik niet gedaan, werkte niet. Het zal wel aan de provider liggen.
@Whisper | 14-09-11 | 23:31
see for youself op dit tabBlad en die anderen ….
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:28
En op Joop?
@Whisper | 14-09-11 | 23:25
Ik ook. ik ook!
@Centauri | 14-09-11 | 23:32
No troubles here. Hoewel.. ‘t is wat traahaaag…
Waar houdt je van? Qua exotica?
@Whisper | 14-09-11 | 23:29
Nee hoor, wat ik niet wil zeggen zeg ik niet. Uit de mooiste stad van Italia Napels. Wat is dat toch met dat twitter. In 140 tekens iets neerzetten onbegrijpelijk. Zonde van je tijd lijkt mij dan weer.
@Bakito | 14-09-11 | 23:33
Joop werkt jammer genoeg wel, zij het langzaam.
@napule | 14-09-11 | 23:25
met uw permissie.
Ik hebT nog geen verre afdwaling mogen bespeuren op deze netstack. Technically spoken!
@Whisper | 14-09-11 | 23:34
Ikk lustte al geen Iraans. En eten vanuit een kleien kabouterhoedje vindT ik ook niet te chauwen.
@Centauri | 14-09-11 | 23:35
zo hoort toch of niet dan.
http under a DTPI ?’Deep Throth Packet Introusion’?
@napule | 14-09-11 | 23:38
Ik hebT graagh ook een beetje feedback en sturing for-on-topic blijven nodig …
misschien iets wat u aanspreekt hier op de DeRea?
@napule | 14-09-11 | 23:34
Ah. Napels zien en then you can die. Dat zeggen ze toch over Napoli?
En tsja. Twitter. Het heeft bij mij ook lang geduurd. Net als bij Centauri.. :) Maar ik vind het eigenlijk toch wel leuk. Kort denken. Veel onzin, maar toch ook wel weer goede onzin. Anders kan ik het niet zeggen..
Maar eh.. Nu gaan we wel erg OffT hier he? :)) En dan plemp ik niet eens een YT linkje.
#Gebbetje. Geintje zo je wilt.
Weer een mooi topic, en eentje die me aanspreekt. Geen comments gelezen dus zal ik wel in herhaling vallen. Lang lang geleden heeft mijn geschiedenisleraar me tot op de dag van vandaag getriggerd, heel veel boeken, docu’s. Ook over Stalin, vlak die niet uit… Maar wat ik wilde zeggen, tegenwoordig durven docenten wo2 niet meer te behandelen, mn op vmbo, ik vind dat erg heel erg. Er is een groot verschil tussen historie en het hedendaagse, oftewel tussen geschiedenis en maatschappijleer (in mijn tijd nog een nieuw vak op de havo).
Geschiedenis, het hoort bij je opleiding/voeding, de “incidenten” zoals het vernielen van bloemstukken, verstoringen op 4 mei, het is te erg voor woorden, en nee ik heb het M- woord niet eens gebruikt, is niet nodig toch?
Zolang docenten geen behoorlijk onderwijs geven en zich laten leiden door de tijdgeest moeten ze zelf terug naar school.
@Centauri | 14-09-11 | 23:36
U ontwijkt mijn vraag. Althans u geeft geen antwoord..:)
Wat vreten kabouters eigenlijk? Toch geen paddestoelen? Of zijn ze failliet en moeten ze hun eigen huis inmiddels opvreten? :)
@Centauri | 14-09-11 | 23:42
Ik moet bij u altijd 6x lezen wat er staat en dan nog omzetten in mijn hoofd zijn we 1/2 uur verder. Schiet niet op. Maar ik moet wel altijd om u lachen en dat is goed want Napule houd van lachen.
@Mindy | 14-09-11 | 23:45
Grappig dat jij ook Maatschappijleer noemt. Deed ik ook eerder op de avond. Ga je de comments nog lezen? Er zitten een aantal hele mooie bij. Echt wel de moeite waard. Ook van de scribent zelf.
Ik was er ff stil van. Want. Lang geleden. En toch wist ik het meteen weer….
OT: alles ok bij jullie?
Goed, dan ga ik maar slapen.
Truste, folks.
@napule | 14-09-11 | 23:47
Mooie leer curve toch? :)
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:51
Slaap goed Art. Slaap goed. Alles sal regkom. Je weet toch.
@Mindy | 14-09-11 | 23:45
Ik durf niets meer over de Japonoise geschiedenis te lezen.
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:51
Dag Art.
@Art Vandelay Ultor | 14-09-11 | 23:51
Krijg je twit egt niet meer an de praat ,,,,
@Centauri | 14-09-11 | 23:53
ik bedoel dan voor deze site …
@Centauri | 14-09-11 | 23:53
Kun jij er al weer op dan? Wegens: DM. :)
heb de mijne lang en zelf gevoed.
Ben aan het werk gegaan tijdens hun schoolperiode.
Pas toen ik alleenstaand werd, moest ik dus wel veel werken om in onderhoud te voorzien.
Gevolg ontevreden kids die bij Pa wonen.
Blingbling, ping ping.
Welkom to the world of material and possesion.
Ik verlang naar de tijd dat ik nog mocht dromen.
FeeX | 14-09-11 | 19:28
Deze situatie beschreven door Feex is een brand die NU woedT.
twee tot drie decennia was het nog een taboe. zie bh verbranding, emancipatie
Kon maatschappijleer van toen hier geen verlichting in aanbrengen dan ….
meneer Napule komt thuis uit de Arena en ik hoor alleen maar wat kut zooi. Even gaat ondersteunen.
Buonanotte
@Whisper | 14-09-11 | 23:49
Uiteraard heb ik de scribent gelezen, anders zou ik niet reaguren. Mijn hoofd warrelt teveel, daarmee op openbaar genoeg gezegd, voorzichtig zijn en blijven..
@napule | 14-09-11 | 23:58
Ciao! Tot snel weer?
@Whisper | 14-09-11 | 23:53
neu
@napule | 14-09-11 | 23:58
buenos nootjes.
@Mindy | 14-09-11 | 23:59
De comment van de scribent met de verwijzing naar 1992 (zie 21:47).. die heb je ook gezien / gelezen… ? Want dat bedoelde ik. Maar goed, misschien begrijp ik je niet goed. Gezien het tijdstip zou dat zo maar kunnen. In dat geval scuzi.
@Centauri | 15-09-11 | 0:00
O? Want je DM komt wel door. …..
ja de jouwnes ook en maar nu loopt die vast
Duh … en mobile die vastloopT.
@Centauri | 15-09-11 | 0:05
Bleckherrie. Ik heb er geen. Houden zo. Zei mijn gevoel.
*oergh!*
ik gaat er hier vantussen.
*hoofd vasthouden doet*
Saluti!
@Centauri | 15-09-11 | 0:10
Ciao? Dan maar.
@Bakito | 15-09-11 | 0:10
Heey.
Later!
@Whisper | 15-09-11 | 0:02
Heb je advies gevolgd, zulke kinderen zijn zeldzaam… ik zie hier in mijn buurt nogal wat anders namelijk, totaal onaangepast, nuff said.
@Whisper | 15-09-11 | 0:11
doeg.
@Mindy | 15-09-11 | 0:15
ExacteMundo. Vandaar dat ik het zo opmerkelijk vond dat ook jij Maatschappijleer aanhaalde. … :) Eens dus.
@Whisper | 15-09-11 | 0:21
maatschappijleer tjaa de leer is nogal veranderd… dagelijks het vmbo door de straat, schreeuwen, schelden, het schijnt normaal te zijn, gisteravond liepen er 5 over het schuurdak, bal zoek, je bent aardig, maar bal blijft zoek en gaan ze lopen kloten, spugen, witheet was ik, zeggen de etters ook nog we doen je toch niks!! nou kappen maar..
@Mindy | 15-09-11 | 0:28
Ik *zucht* met je mee Mindy. Tijd voor een revolutie in het onderwijs. En de maatschappijleer die ik voor ogen heb is dan idd wel aangepast aan vandaag de dag. Zonder aanzien van geloof, ras, sekse etc.. Leren. Van het verleden, heden en een gezonde blik op de toekomst. Praten. Denken en discussiëren.
Maar goed. Als ik jouw comment dan lees.. Mini-finnen?
Ik zou het bijna opgeven. Maar toch doe ik het niet. Ik weiger me er bij neer te leggen. En, gek genoeg, het helpt zo nu en dan, ook nog. Maar dat kan ook met mijn “verschijning” te maken hebben. … :) Ik weet het niet. Echt niet.
@Whisper | 15-09-11 | 0:34
Ja het was Marokaans grut van een jaar of 10-12, en al ben ik een zeer tenger vrouwtje, dat neemt niet weg dat ik dan wel beleefd tekeer ga, verdomme opzouten van ons dak, ook liepen ze te kloten in tuin van afwezige buuf, sociale controle heet dat.
@Mindy | 15-09-11 | 0:45
Ik begrijp je wel. Het wordt er allemaal niet beter op he?
Aan de andere kant: ik schopte ook wel eens een bal in iemands tuin. Als aanbellen bij die mensen niet hielp (want niet thuis) dan wilde ik ook mijn bal toch terug hebben… Maar dat was in de 70-s. Toen ging het er nog anders aan toe. Mijn buurvrouw werd ook wel tante genoemd, En niet alleen door mij, maar door alle kids in het hofje waar wij destijds woonden. De tijd waar ik bij de overburen (hun zoon en ik waren beste vrienden) nog gewoon via de achterdeur naar binnenliep…
*zucht*
Tuurlijk en dat geeft ook niks, we hebben hierachter een voetbalkooi en gebeurt vaak, ik zei dus ook, bel maar even aan bij de buurvrouw. Het feit dat je dat al moet zeggen.. buuf niet thuis en dan terug op de daken gaan kloten sorry toen werd ik, m.i. terecht kwaad. maar goed 01.00 uur, slapen gaan maar.
Scherpe stelling en prima verwoord ook.
Ik was vroeger voor een verbod op de Holocaustontkenning. Nu niet meer. Al staat het onomstotelijk vast voor mij dat de holocaust heeft plaatsgevonden en dat de aantallen redelijk accuraat zijn.
En wat de israeli’s betreft, ik keur het zeker niet goed wat ze doen maar het is nogal een complex probleem daar zullen we maar zeggen. En wat de schuldthese betreft, de tweede wereldoorlog was natuurlijk de piece de resistance van eeuwenlange onderdrukking en vervolging van het joodse volk.
Dat lot maakt het joodse volk uniek in de wereld en dat is veelzeggend. Slachtoffers worden daders zo gaat dat nu eenmaal. Dat zie je nu ook weer bij de Palestijnen.
Bloody shame.
@all.
Ik ga hier #off. Sleep well and tight.
@kromst :148. Is je score op dit moment. En het was een voetbalavond. En. Niet de gemakkelijkste kost. Dat durf ik wel te stellen. Frappant dat je wel, denk ik, veel OnT comments hebt gekregen. Ik hoop dat je er een goed gevoel aan hebt overgehouden.
Ik mag verder hopen dat het je zal aanzetten tot het nog eens plaatsen van een topic. En ik ga er maar even vanuit dat er meer mensen hier zijn die er zo over denken.
Maar goed. Dat vind ik. En wie ben ik? Ja. Whisper. Just an opinion. Mine.
Bye.
Bijval en applaus voor @kromst nog te plaatsen na mijn comment.
@Pius | 15-09-11 | 1:02
Cirkelredenering. Dat is what makes the world go around. Vindt je niet?
Sleep well whisper. En mindy ook natuurlijk.
(out)
@Whisper | 15-09-11 | 1:08
Eens. Helaas;)
@Pius | 15-09-11 | 1:02
Wijze woorden. Babi Yar, Katin. Maar Chaddische Joden zijn ook eng. Afijn daar hebben we ‘t lang gelee op GS al eens over gehad, in Oost-Europa waren de verschrikkingen veel en veel erger dan hier. Niet slapen kan nog.
@Mindy | 15-09-11 | 1:11
Je hebt gelijk Mindy.
Wat er in het oosten is gebeurd is voor eeuwig een schandvlek voor de mensheid en een manifestatie van het kwaad waartoe zij in staat is.
In die zin heeft de holocaust wat mij betreft wel degelijk een waarschuwende functie en als die waarschuwing niet meer begrepen word dan zal de holocaust ooit in de schaduw staan van nog iets verschrikkelijkers.
En ik vrees dat de mensheid nog niet genoeg gewaarschuwd is. The horror.
@Pius | 15-09-11 | 1:16
Dat, waarde Pius, leerde ik ook niet op school, koude oorlog was het toen, zelfs nu komen er pas boeken uit die daar verboden waren, en dat gaat onder Poetin weer gebeuren of gebeurt al.. Ik lees GS nu bij, heeft zo’n Rob nooit een boek gelezen, nu echt out.
We mogen het er niet mee eens zijn met de opvatting dat de holocaust een hoax is maar dat is nou eenmaal de consequentie van het leven in een democratie. Je zult wel vaker dingen horen waar je het niet mee eens bent of daar zelfs van walgt. Maar het is veel effectiever om de dialoog met die mensen aan te gaan dan dat je ze opsluit en gaat bepalen wat mensen wel en niet mogen geloven. Straks is het ontkennnen van het bestaan van God voor sommige zo grievend dat het ook een reden is om mensen met afwijkende denkwijze op te sluiten. A slippery slope.