‘De wereld stort binnenkort in elkaar’, hoor ik vrienden weleens zeggen. Dachten onze ouders, grootouders, verre voorouders, en ga zo nog maar even door tot je bij Aapam en Aepa uitkomt, dat ook niet regelmatig? Vele veldslagen, wereldoorlogen, crisissen en nog meer van die dramatische historische rotzooi die jullie ongetwijfeld nu al zelf bedacht hebben, tekenen ons, de mensheid. Zo zei één van diezelfde vrienden ooit: “We willen nu eenmaal vechten… En zonder dat geweld kan er simpelweg ook geen vrede zijn”
Diepzinnig? Ik noem het liever ‘nuchter’. Toch kan ik het niet laten om zo nu en dan te denken: waar zijn wij met zijn allen in hemelsnaam mee bezig?! En wat gaan we in hemelsnaam aan deze enorme puinzooi doen om het op te ruimen? Die gedachte zullen meer mensen hebben. Alhoewel ik denk dat velen, net als ik, er heel goed in geworden zijn om die gedachte snel ergens in het achterhoofd weg te moffelen, bewust of onbewust.
Nogal logisch, we hebben tenslotte constant afleiding. Per dag hebben we duizenden reclameboodschappen, tekstberichten, en niet te vergeten ontzettend veel lawaai te verduren. En dan heb ik het nog niet eens over die duizenden mensen die je blijven irriteren met onzinnige blogs zoals deze van één of andere ‘Vulpen’. Dat is ook zoiets. Dat anoniem zijn op internet. Heerlijk! Maar ik denk dat het stiekem ook iets zegt over de innerlijke angsten van de mens. Het wantrouwen ten opzichte van elkaar is gegroeid. Het risico hangt iedereen met een ‘online aanwezigheid’ boven het hoofd; dat de klok geluid wordt en persoonlijke gevoelens naar buiten gebracht worden door een oude bekende, of iemand die je als ‘aartsvijand’ beschouwt. Anonimiteit zorgt voor veiligheid, maar veilig zijn als je online zegt wat je denkt vanuit jouw eigen identiteit, dat wordt steeds schaarser… Misschien ervaren jullie dat niet zo, maar ik heb dat idee wel. Facebook gaat over ‘liken’ en Twitter gaat over de hoeveelheid volgers die je hebt, niet over de daadwerkelijke betekenis die deze media kunnen bieden voor de mensheid en haar toekomst.
Laten we ervan uitgaan dat de wereld nog kleiner wordt dan hij nu al is. Dan zal de vlam steeds sneller in de ‘globale pan’ kunnen slaan. Nu merken wij al hoe snel, letterlijk binnen een paar seconden, een nieuwsbericht over een onstabiele Europese regering, de beurzen kan doen omslaan. McLuhan’s global village lijkt hierdoor een keihard theoretisch feit te zijn geworden.
Hier maak ik mij druk om. Eigenlijk elke keer dat ik de krantenkoppen en homepages van nieuwssites lees, zweet ik wel een druppeltje of twee. Ik krijg het er benauwd van. Want wat betekent het wel niet, als Europa straks de zwaarste economische crisis ooit mee gaat maken? Wat zal zo’n scenario betekenen voor ons én voor de toekomstige generaties? Heeft ‘de Europeaan’ (en misschien ook wel de wereldburger) dan eigenlijk wel geleerd van haar geschiedenis? En zijn wij ‘online Nederlanders’ dan nog steeds zo uitgesproken zelfverzekerd op websites, of zitten we dan tot in onze nek in de schulden en is ‘zelfverzekerdheid’ dan alleen nog maar geboden aan een zekere ‘elite’ die zich kapsones toch wel kan veroorloven?
Mocht het begin van een doemscenario -een ten onder gaande wereld- zich voordoen, dan hoop ik dat de ware kracht van het internet zich uit en de reaguurders van de wereld zich verenigen. Wat mij betreft in de grootste vredige volksopstand ooit. De wereld schreeuwt nu om vreedzame en realistische oplossingen voor globale problemen. De politieke en industriële structuren van nu, lopen achter vergeleken met de huidige geëvolueerde denkwijze van de mens. Ik ben geen occupy-demonstrant, ik ben niet links, rechts of iets er tussenin. Ik ben iemand die hoopt dat er op z’n minst één iemand anders is, die er hetzelfde over denkt…


* eens kijken hoe het smaakt, zo’n FIPO *
kettinghond | 22-11-11 | 14:02Naar mijn mening is de massacommunicatie eigenlijk één van de oorzaken van al het “gedoe”.
kettinghond | 22-11-11 | 14:26Zodra je niets weet van je buren heb je er ook geen last van of een mening over. Nu weet iedereen alles van iedereen. Daarmee wordt het ook aantrekkelijker om je er mee te bemoeien, wat dan weer een reactie tot gevolg heeft.
Ook de massamigratie is hier volgens mij een gevolg van. Leef je in een hutje ergens in Afrika, dan heb je toch wel ergens toegang tot internet. Dan kun je zien hoe relatief goed het ergens anders is en daarmee is de wens ontstaan om daar maar eens te gaan kijken.
Inderdaad, de wereld wordt klein. Maar wel met steeds meer mensen. Het dubbele resultaat is dat we ons steeds meer op een kluitje voelen zitten. Met alle gevolgen van dien.
= Zolang
kettinghond | 22-11-11 | 14:27Het eerste wat zal sneuvelen is het internet, dus dat is ook weer opgelost.
Uwgeldwinkelier | 22-11-11 | 14:41Al er achter de knoppen van een LGM-30 minuteman een diep “gelovige” zit, die het einde der tijden een handje wil helpen omdat het waar moet zijn. DAN zijn we pas echt goed de lul. Maar he, we gingen toch al.
Henk Sinatra | 22-11-11 | 14:50Verder is het alleen maar mediamassage… we moeten bang zijn om het met ‘de beslissingen’ eens te zijn.
Henk Sinatra | 22-11-11 | 15:06Een revolutie wordt gevoerd op lege magen. We moeten eerst wat voelen willen de mensen massaal de straat opgaan. Maar meestal is het dan al te laat. De Occupy beweging in de VS is zoveel groter omdat ze daar echt de pijn van de recessie voelen. In Nederland hebben we het gewoon goed geregeld met sociale voorzieningen en lage werkloosheid vergeleken met andere landen. Maar het kaartenhuis gaat instorten en dan vallen wij mee en dan gaan we het voelen.
Jaimy Fox | 22-11-11 | 16:00Crisis? Revolutie? Global doom? Ik zie het niet gebeuren.
Zolang het Occupy kampement live video over het internet kan streamen en men elkaar met Twitter en Facebook op de hoogte houdt van nieuwe akties, loopt het wel los met die armoe. Er is kennelijk geld zat voor digitale speeltjes. Natuurlijk, als je veel hebt en je moet wat inleveren, dan heb je minder. En minder is nooit leuk. Maar om dat nou meteen crisis te noemen…
Het zou best kunnen dat de gemiddelde Nederlander iets gaat merken. Minder geld. Misschien genoegen moeten nemen met een vakantie in Frankrijk in plaats van Venezuela. De auto moet maar een jaartje langer mee. Tsja, lullig, maar nog een heel eind weg van hongerige zwerfkinderen in de straten.
En een massaal Nederlands protest zie ik al helemaal niet gebeuren. Ja, een beetje boos zitten Twitteren, tuurlijk, maar veel meer zal het niet worden.
Over het algemeen zijn Nederlanders enorm, buitengewoon, ontstellend verwend. En zoals echte verwende kinderen schreeuwen ze moord en brand bij de minste tegenslag. Een beetje meer perspectief zou ze goed doen. En ze willen geen echte oplossingen want die doen per definitie pijn. Ze willen gesust worden. En als er dan ook nog een komiek is die schampere grappen over politici maakt, dan is het eigenlijk wel goed. “Hij zegt het toch maar”, knikt de breedbeeldkijker goedkeurend. En pakt nog een biertje. Eèntje minder dan normaal, want het is crisis. Kudt.
Traxor | 22-11-11 | 17:33Wat Traxor zegt.
Er moet wel heel wat voor nodig zijn, wil de Nederlander niet ‘s ochtends met zijn auto in de file staan, op weg naar zijn werk.
Vayne | 22-11-11 | 18:20Veel mensen interesseren het zich niet. Ze worden enkel meegezogen met mediahype’s en dan nog steeds niet met een zuchtje diepgang.
Bijvoorbeeld: “Kahdaffi is dood!” ik: “en wat verwacht je wat nu met Libië gebeurd?” “….Libië?”
@Traxor | 22-11-11 | 17:33
@Vayne | 22-11-11 | 18:20
hear, hear
kettinghond | 22-11-11 | 18:34De vlam is al in de globale pan en niet zo’n beetje ook. Kan iemand zich een tijd herinneren waarin er ergens geen oorlog was?
Standaard antwoord van de Westerse beschaving, nog wat harder terug meppen. Beter weten wij niet.
Zou dat de evolutie van de mensheid zijn?
Jusd | 22-11-11 | 19:18@Jusd | 22-11-11 | 19:18
Misschien speelt hier het “Survival of the Fittest” wel een rol. in letterlijke zin dan.
kettinghond | 22-11-11 | 19:19@kettinghond | 22-11-11 | 19:19
Ja, dat denk ik ook. Algemeen aanvaard lijkt het wel. Mensen begiftigd met verstand die elkaar afmaken.
Jusd | 22-11-11 | 19:22@Jusd | 22-11-11 | 19:22
Je kunt haast niet: niet meedoen. Toch maar proberen
kettinghond | 22-11-11 | 19:52@kettinghond | 22-11-11 | 19:52
Innerlijke revolutie dan maar, anders word het nog een bloedbad.
Jusd | 22-11-11 | 19:56@Jusd | 22-11-11 | 19:56
Dat zal wel meevallen. Een innerlijke revolutie gebeurt in stilte.
kettinghond | 22-11-11 | 20:00En het bloedbad zou ik sowieso niet bij zijn. Overigens een moeilijk punt. Niet deelnemen aan een revolutie is ook stelling nemen. Op die maniet wordt het je onmogelijk gemaakt neutraal en afzijdig te zijn. Onder het motto: als je niet voor ons bent dan ben je tegen ons. Ik wil helemaal niets zijn in dit. Maar mijn positie wordt dan bepaald door de strijdende partijen. Wat een gedoe.
@Jusd | 22-11-11 | 19:56
Dit bedoelde ik dus, het is zo gewoon worden, oog om oog, tand om tand en het beschermen van belangen. Miljarden aan onderzoek naar allerlei wapens en dat is zo normaal en zelfs nodig (zegt men). Terwijl de wereld nog niet eens volledig te eten heeft.
Evolution of mankind.
Jusd | 22-11-11 | 20:01@kettinghond | 22-11-11 | 20:00
Wat een gedoe inderdaad, conflicten om ons heen, elke dag een keuze moeten maken a.d.h.v. de gekleurde informatie die wij krijgen. En nee, aan een bloedbad doe ik ook niet mee.
Jusd | 22-11-11 | 20:03@Jusd | 22-11-11 | 20:01
Het akelige is dat dat soort redenaties soms ook nog verrekte logisch lijken.
kettinghond | 22-11-11 | 20:13@kettinghond | 22-11-11 | 20:13
Ja, 9/11 was er zo één. Logisch dan toch dat de VS terugsloeg? De hele mensheid weet niet anders meer. Is dat ook evolutie, een evolutie van gedachte. Of was dat altijd zo, begonnen met die appel?
Jusd | 22-11-11 | 20:17@Jusd | 22-11-11 | 20:17
Ik bedoel eigenlijk iets anders. Wapenwedloop, diplomatie, geheime diplomatie etc. etc. Er zijn wel boeken over.
kettinghond | 22-11-11 | 20:19Actie levert reactie. Maar vreemd genoeg voelt het soms logisch aan terwijl je weet dat er iets niet klopt.
@kettinghond | 22-11-11 | 20:19
Ok, ook dat lijkt inderdaad zo. Alles zullen wij ook nooit te horen krijgen.
Jusd | 22-11-11 | 20:20@Jusd | 22-11-11 | 20:20
En daar zit ‘m dan wel een probleem. Afzijdig houden? Misschien, maar dan verandert er ook niets….. aha, de revolutie waar je dan aan mee doet.
kettinghond | 22-11-11 | 20:42Toch maar die innerlijke revolutie dan.
@kettinghond | 22-11-11 | 20:42
Als meer dat doen, gaat het helpen. Hoop ik dan.
Jusd | 22-11-11 | 21:25@Jusd | 22-11-11 | 21:25
Laten we dat hopen, inderdaad.
kettinghond | 22-11-11 | 21:38Soms ben ik daar pessimistisch over, vaak heb ik ook wel hoop
@kettinghond | 22-11-11 | 21:38
Hoop heb ik altijd, nee beter nog de energie blijf ik altijd houden. Stil staan, denken, doen, niet meelopen met de rest. Al ben ik dan ook zo’n zelfde mens. Denken helpt, ik maak dan andere keuze’s.
Jusd | 22-11-11 | 21:44@kettinghond | 22-11-11 | 21:38
En zoals jij zei, die mensen gekleed in het wit. Misschien gaan er meer meelopen.
Jusd | 22-11-11 | 21:46@Jusd | 22-11-11 | 21:46
Daar mailen we nog eens over…. dan vertel ik het idee, OK?
kettinghond | 22-11-11 | 21:55@kettinghond | 22-11-11 | 21:55
Ja doe maar, ben benieuwd.
Jusd | 22-11-11 | 21:56Een vlam in een pan is dikwijls een jammerlijke verspilling van vieux dan wel cognac. Allicht moet ik het stuk even lez0n.
Uberbottehork | 22-11-11 | 22:26testje
Zuursnor | 23-11-11 | 09:26http://www.dereaguurder.nl
@kettinghond | 22-11-11 | 21:55
@Jusd | 22-11-11 | 21:56
Joehoe sciënce menneke’s een linkje?
http://www.trimbos.nl/nieuws/t.....gezondheid
Centauri | 23-11-11 | 14:58@Vulpen.
Een goed stuk scripT.
En … inderdaad heeft doemdenken geen zin.
er wordt al hard gewerkT to stay ‘Connected and become a ‘Peacefull Connected Village ….
Chapeau!
Centauri | 23-11-11 | 15:00